Nem várt helyről döntöttek a toborzás jövőjéről
Életveszély, vagy éppen hatalmas lehetőség?
A munkaerő-közvetítés sokkal nehezebb lett az elmúlt években. Ez nem új hír, már a 2015-ös Glassdoor jelentés is arról számolt be, hogy az üres pozíciók betöltéséhez szükséges idő megtöbbszöröződött. Németországban például 2010 és 2013 között 12-ről 35 napra nőtt a kiválasztás hossza.
A recruiterek idegőrlő munkát végeznek, hiszen a megkeresettek 86%-a nem is aktív álláskereső, tehát a recruiterek munkája döntő részben gyakorlatilag időpocsékolás. Ez átrendezte a piacot és magát a recruiter szakmát is. A rossz hatékonyság az egekbe lőtte a munkaerő-közvetítők árait, illetve a recruiterek is inkább sales jelleggel keresik fel a jelöltet, a cégek igényei és elvárásai pedig egyre inkább háttérbe szorulnak.
A Bersin by Deloitte jelentése szerint az recruitment iparág költségei többszörös lett a korábbi évekhez képest. Sokkal drágábbak a hirdetési költségek, a növekvő reklámzaj és foglalkoztatottsági arány miatt minden egyes jelentkezőt háromszor-négyszer drágább elérni.
Pedig a megoldás évek óta ott lapult a tenyerünkben
Merésznek kell lenni, ha valaki a fentiekben lehetőséget lát. Pedig szokás szerint a technológia és a közösségi kapcsolatok megfelelő kombinációjával ismét kirakták egy megoldhatatlannak tűnő problémákkal küzdő szektor Rubik kockáját. Ahogy az Uber demokratizálta a személyszállítást (saját autók nélkül, csupán a közösségre támaszkodva), az Airbnb pedig a szállásadást (saját szálláshelyek nélkül, kizárólag a közösséget felhasználva), a Talentuno a toborzást tette vonzóvá és nyitotta meg a tömegek felé.
Ez a magyar startup gondolt egy nagyot és fejlesztett egy mobil applikációt, ahol a leterhelt és kedvezőtlen piaci körülmények között dolgozó recruiterek helyett az utca emberét kérdezik meg, hogy ismernek-e valakit a hirdetett pozíciókra. Szomszéd, volt csoporttárs, unokatestvér? A tökéletes jelöltet biztos, hogy ismeri valaki. Miután megvan a jelölt, egy program elvégzi a szűrés 95%-át. Gyorsabb, olcsóbb és hatékonyabb.
Hogy mekkora potenciál van a recruiter szakma közösségivé formálásában? Az eddigi eredmények alapján rengeteg. A Talentuno szolgáltatása nem várt mértékben növekszik, és lesz egyre népszerűbb az “önkéntes recruiterek” és az állásokat hirdető cégek között is. Ez nem is csoda, hiszen a szolgáltatások megnyitása a tömegek, a közösség számára a virtuális térben már több iparágban is bizonyított.
Az újdonsült amatőr recruiterek busás jutalékot kapnak minden egyes felvett jelentkező után, a jelentkezők sokkal jobban bíznak a személyes recruiterükben, az álláshirdető cégek pedig örülnek a gyorsaságnak, a kedvezőbb áraknak és az automatizmus biztosította állandó minőségnek.
Mi lesz így a hivatásos recruiterekkel? Döntés előtt állnak. Vagy ragaszkodnak a régi módszerhez, vagy a tapasztalatukat felhasználva ők is felveszik a kesztyűt a tömegekkel. A beszámolók szerint a “közösségi recruiterek” 18%-a recruitment szakember, 12%-a pedig egyéb HR tapasztalattal rendelkezik. Ők követték a régi bölcsességet: amin nem tudsz változtatni, állj az élére.
Hogy a többi recruiterrel mi lesz? Sikerül-e diadalmaskodniuk a közösségi térben, vagy lemossa őket az új generáció? Kell-e konfliktusra számítani, mint a taxi-Uber, hotelek-Airbnb között? Most még semmi sem biztos, de izgalmas időszak elé nézünk.
Forrás: https://www.hrportal.hu/hr/nem-vart-helyrol-dontottek-a-toborzas-jovojerol-20181203.html